Brev:
Madstart - 4 mdr.
3. december 2008
Alder:
4 mdr.
Madstart - 4 mdr.
Hej Helen,
Jeg har et par spørgsmål omkring fast føde til vores 4 mdr. gamle datter Sofia.
Hun har fået mme lige fra fødslen, da jeg havde problemer med amning, og hun har indtil nu haft det fint med det. Her på det sidste er hun blevet meget interesseret i alt, hvad der foregår omkring vores mad, hun 'sluger' maden med øjnene, 'tygger' med når vi tygger osv. og prøver ikke mindst på at få ALTING i munden :) Hun er også begyndt at sidde at små-knirke når vi spiser, og virker ikke altid tilfreds med en flaske, selvom jeg kan mærke, hun er sulten. Ikke mindst er hun efter lang tids fuld nattesøvn (7-9 timer hver nat) begyndt at vågne midt om natten og er sulten. Hun spiser alt mellem 50-120 ml pr. måltid, helt op til 8-10 gange om dagen.
Er det ved at være tid til at prøve lidt fast føde, og hvad er det bedste at starte med? Her i USA hvor vi bor er der tilsat sukker m.m. til alting, også babymad, og jeg vil derfor gerne have nogle tips til, hvad jeg nemt kan lave selv til hende. Børnelægen her mener, vi skal starte med ris ”puffer” tilsat mme i flaske, og at det er for tidligt med grøntsagsmos og vælling/grød, da hun helst skal veje det dobbelte af, hvad hun gjorde ved fødslen før vi kan starte med skemad. Hun var 3900g ved fødslen, og vejer nu lige over 6000g. Hvad synes du om det? Er der ellers noget, vi bør være opmærksomme på?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Venlig hilsen, Emilie